Een afscheidsbezoek aan de Modellbundesbahn

In Bad Driburg (D) staat een zeer fraaie modelspoorbaan, Modellbundesbahn geheten, die helaas op 30 juni as. gaat sluiten. Reden genoeg voor de Reiscommissie een extra railreis hier naar te organiseren. Juist omdat we in 2010 daar ook al waren en toen op ons een grote indruk maakte.

Aldus stonden de zaterdag voor Pinksteren in alle vroegte 11 man op het perron van Haren (Ems) op de trein te wachten. Frappant: de kaartenautomaten waren weer defect! Maar de kaarten waren nu via internet geregeld. De koffiestop werd gehouden in het opgeknapte station van Rheine waar we werden verrast door een extra Partyzug naar Zandvoort aan Zee, niet getrokken door een museumloc maar een moderne Vectron. Daarna verder via Osnabrück naar Detmold. Het enkelsporige traject van Detmold naar Altenbeken was zeer fraai en bergachtig. Deze omweg was nodig omdat het spoor tussen Paderborn en Altenbeken door werkzaamheden buiten bedrijf was.

 

In Altenbeken was er weer tijd voor koffie, er was daar een DB-kaartverkoop annex kiosk waar de koffie nog werd gezet met een snelfilterapparaat. In onze clubruimte doen we dat moderner! Je waande je echt in de jaren vijftig of zestig. Als je toen een dagje weg was kocht je een ansichtkaart als aandenken. Ik dus ook en wel één van stoomloc 52 5933, ook wel bekend als TE 5933 van de STAR. Niet zo vreemd want die komt met de Würtembergers van de WAB uit Altenbeken. Dan dieselen naar Bad Driburg en weer door die lange tunnel en nog één. In Bad Driburg een korte wandeling langs het opgeknapte fraaie seinhuis, dat nu een restaurant is, naar de oude goederenloods waar de Modellbundesbahn is gevestigd.

De Modellbundesbahn

Is ruim 12 jaar geleden opgezet door een aantal enthousiaste en kundige modelbouwers die de stations Bad Driburg en Ottbergen (even verderop) in H0 op schaal nabouwden volgens de stand van 1975 net voordat de DB de stoomtractie afschafte. Nu is de spoorlijn van Altenbeken naar Göttingen, waaraan ze lagen, een bescheiden diesellijntje met gering goederenvervoer. Toen was het een belangrijker Oost-West verbinding in de Bundesrepublik met veel goederenvervoer en een groot stoomdepot in Ottbergen. Daar waren net zoals in Rheine de sterkste stoomlocomotieven gehuisvest. De locomotieven (stoom en diesel), wagens en lengte van de treinen zijn een afspiegeling van de situatie in 1975. De mededelingen die in station Bad Driburg zijn te horen, zijn zelfs ingesproken door één van de toenmalige stationschefs.

 

Niet alleen de gedocumenteerdheid valt op maar ook de kwaliteit van de modelbouw en de gebruikte materialen, de baan zit vol met opvallende details, echt te veel om op te noemen. Een paar voorbeelden: prachtige KM-paaltjes, strak gespannen trekdraden en de doorvoeren hiervoor, een opgebroken spoor waar de moeten van de bielzen zichtbaar zijn, een treinofiele hond die gaat kwispelen als de spoorbomen naar beneden gaan, een boom die wordt omgezaagd met het geluid van een motorzaag en valt, maar die ook zijn “wederopstanding” beleeft. De wijze waarop de locomotieven en wagens zijn gewheaterd is zeer goed. Uiteraard zijn ook effecten ingebouwd, echter niet zo overdreven als in MiWuLa in Hamburg. Hier verstaat men de kunst van het weglaten. De baan is volledig computergestuurd en een inspiratiebron voor alle modelspoorders en het is een baan voor fijnproevers!

 

Een stevige wandeling en lekker en “billig” eten.

We hadden een tijd afgesproken voor de terugreis, zodat een ieder kon beslissen wanneer aan het prima lokale bier te gaan. We stapten de trein in direct achter de machiniste, anders dan bij ons heb je hier vrij uitzicht naar voren. Het treinpersoneel was zo vriendelijk om de deur open te laten staan en er werd gretig gebruik gemaakt om te filmen of te fotograferen. Jammer dat we tegenlicht hadden. dus de kwaliteit valt wat tegen. In Altenbeken hadden we tijd voor een stevige (bergje op bergje af) wandeling naar het bekende viaduct en de stoomloc die daar staat opgesteld.

 

We hadden al eerder in Altenbeken geïnformeerd bij het Bahnhofhotel of we daar konden eten en aldus afgesproken. Als je in Duitsland gaat eten denk je (althans ik) aan Schnitzels! Daar hadden ze een uitgebreide Schnitzelkaart, van eenvoudig tot aan met uien en asperges! Dit lijkt een rare combinatie maar wat zag dat er lekker uit!

Met Schienenersatzverkehr naar huis.

Dat is in Duitsland de kreet als het gaat om vervangend busvervoer, in dit geval naar Paderborn, ach weer eens wat anders, een railreis met deels een bus! De bus stopte pal voor het hotel en met een korte overstap op de trein in Paderborn via Münster terug naar Haren (Ems). Onderweg merkten we hoe bont treinreizigsters kunnen zijn.

Mij viel op hoeveel plekken met klassieke beveiliging er nog zijn in Duitsland anno 2017. Een paar opmerkingen: “Goh, we hebben 4,5 uur reistijd maar het lijkt maar een uur!” of  “Het lijkt wel of ik met vakantie ben, al die bergen!” Kortom het was weer een zeer geslaagde en gezellige Railreis!

We gaan gewoon door met het organiseren van deze reizen, OMDAT HET ZO LEUK IS!

Tekst en foto’s: Habbo Meester

 

Geef een reactie