Modelspoorgroep Zuid-Oost Drenthe - Plezier hebben in onze hobby staat bij ons boven aan!


by admin

Modelbaan Rien.

Een korte beschrijving van de baan:

De techniek:

De baan heeft de afmetingen van 1.60m x 6,5meter.

Bestaat uit een schaduwstation  7 sporig met opstel/doorgaande sporen met een lengte van ca 4,5 meter, de hoofdbaan wordt bereikt door links en rechts een dubbelsporige spiraal.

Wissels worden bediend met een Roco-Routecontrol. Er zijn op de hele baan zo’n 27 digitaal aanstuurbare wissels en 5 analoog bediende wissels

Er wordt digitaal gereden met Roco multimaus. Er is een analoge trambaan en er rijden 2 bussen van het Faller-car systeem.

De bussen kruisen de trambaan op 2 plaatsen, en omdat de tram voorrang heeft stoppen de bussen bij de overgang zodra er een tram in de halte ervoor staat.

Nadat de tram voorbij is gaat de bus ook weer rijden.

Dat laatste is gerealiseerd met tijdrelais en reed-contacten voor de schakelingen.


Beschrijving van de baan van links naar rechts:

Een BW, met treinensloperij, Watertoren, kolenoverslag/laadpunt, dieselopslag/laadpunt en met rangeerterreintje tevens bushalte voor de railbus.

Er wordt hard gewerkt aan de taluds. De opzichter houdt alles nauwlettend in het oog. In de locloods wordt stevig gelast.

Het industrieterrein “de natte Hoek”omdat er een brouwerij is gevestigd, een jeneverfabriek Verhoeven N.V. een ruim buffetterras, met wagonrestaurant en een transporteur die nota bene “Schenker”heet.

Bij de brouwerij is zojuist een motorrijder door een Goliath driewielauto van de sokken gereden, maar hulp is er al bij en de politie heeft de weg afgezet.

Dan volgt de haven, met een paar woonboten erin, een werfje, de nodige patat en vis-stalletjes maar ook een pisbak.

In het kleine café bij de haven is het ook goed toeven. De serveersters hebben er duidelijk een “loopbaan”

Dan de havenstraat, en het Rathausplein.

Er is een trouwerij op handen, en bij het arbeidsbureau staan ze in de rij op de stoep.

Op de achtergrond is het verhoogde station te zien.

Verder naar rechts is een woonblok (moet nog het nodige aan gedaan worden.) waar in de volgende straat het leger marcheert.

Daarna komt er een stuk waar nog veel werk in gaat zitten.

Er komt een toegang tot de kabelbaan ( werk in uitvoering) en Beun de Haas probeert er van zijn Trabanten af te komen. 

Daarna gaan we de bergen in.

(onder de berg is een dubbele spiraal om vanuit het schaduwstation op de hoofdbaan te komen)

Er rijdt een (pendel) baantje vanuit een basisstation naar boven met tandrad aandrijving.

Op de berg naast de tandradbaan de beroemde Milka koe ( heb ik ooit 10 jaar naar gezocht!)

Ook zijn er koeien op de alp en natuurlijk de bergwandelaars en bergbeklimmers.

Boven de tunnel is meneer Brinkhoff een beetje naar aan zijn einde gekomen.


Bij de foto’s

BW en rangeerterrein en ook het industrieterrein “de Natte Hoek”, er is een brouwerij, Jeneverfabriek Verhoeven, een terras met buffetrestaurant, en een transporteur die nota bene Schenker heet.

   

Er wordt hard gewerkt op het terrein van het BW. Je kan wel zien wie de opzichter is, aan de rustige uitstraling en met de handen op de rug.

De haven en…

Bij het kleine cafe aan de haven, er wordt hard gewerkt om de dorst te lessen.

 

 

     

De Havenstraat, met digitale kraan.

Er is een motorrijder van zijn motor gereden door zo’n driewieler vrachtauto’tje ( een Goliath Dreirad), maar er is gelukkig hulp bezig met levensreddende handelingen.

De ziekenwagen is net gearriveerd en de politie lijkt alles onder controle te hebben en heeft de weg afgezet.

Dat krijg je ervan als je verkeerd parkeert, een “prent”

Een stukje stad

En het leger marcheert gewoon door.

Trouwstoet aangekomen bij het Rathaus

Beun de Haas heeft nog zat Trabantjes in de verkoop, of zijn die allemaal met gebreken teruggehaald?

De beroemde Milka koe staat bij het berg-tandradbaantje

Bergwandelaars tussen de koeien

Er zijn altijd mensen die hogerop willen.

Die Brinkhoff is wel heel sneu aan zijn eind gekomen.

De rechtse spiraal naar, en treinen in het schaduwstation.

 

Rien.

 

 

 

 

 

Deel dit!




Comments

  1. By admin

  2. By Bennie Geerts

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.