Modelspoorgroep Zuid-Oost Drenthe - Plezier hebben in onze hobby staat bij ons boven aan!


by Roelof Assen

N.V.B.S. Lezing in Coevorden.

                                                                              

    De grootste en de gezelligste club van Zuidoost Drenthe.

Dit bericht kreeg ik van de N.V.B.S. noord. Wilt u deze lezing bijwonen dan is opgave gewenst i.v.m de Corona perikelen. Meer onderaan dit bericht. Om u een beetje in de stemming te brengen, ben ik in mijn eigen foto archief gedoken van wat er zoal vroeger en nu op deze lijn te beleven valt.

Het is helaas een lange tijd stil geweest, sommige mensen hebben nog vakantie.
Ik hoop dat u een leuke zomer heeft.
Wij hebben een klein en zonnig nieuwtje voor u in deze gekke tijd.
Onze afdeling wil weer met de bijeenkomsten beginnen.
Wij zien u daar graag weer.
Onderaan de mail staat informatie voor u, onder het kopje ”belangrijk”.
Het is bijna thuiswedstrijd voor Coevorden, Geert de Weeger neemt ons mee van Zwolle naar Emmen (NOLS).
De spoorlijn van
Zwolle naar Emmen maakte ooit deel van het de
“Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij” (NOLS) evenals de nog bestaande lijnen
Mariënberg – Almelo, Coevorden – Duitse grens en Zuidbroek
-Stadskanaal.

      

Station Emmen Roelof Assen
 
                   
  Station Emmen Roelof Assen.
 
De textiel-industrieel en tevens Tweede Kamerlid Jan Willink, nam ooit het
initiatief tot de aanleg van het net van de NOLS, zoals hij dat eerder gedaan
had bij de Nederlandsch Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij (NWS) en de GelderschOverijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij
(GOLS). De NOLS vormde in zijn opinie een belangrijk deel voor een spoorwegnet
dat lag vanaf de Duitse grens bij Winterswijk tot aan de Noordzee. Het was zijn
wens om de GOLS en de NWS zo veel
mogelijk over eigen lijnen te verbinden met de haven van
Harlingen.
   
                                                                                   Wachtspoor Nieuw Amsterdam.
 
            
Ook vaak in Nw.  Amsterdam olietrein.                  Foto’s Roelof Assen.
                                                                             
Het hele project
bleek uitermate taai en werd waar nodig aangepast, uiteindelijk werd in 1898 de
wet voor de realisatie van de NOLS door het parlement geaccordeerd. In 1901 ving
de bouw aan en reeds in 1903 werd de lijn Zwolle – Ommen in gebruik genomen.
Twee jaar later bereikte men Stadskanaal en werd de tak Gasselternijveen – Assen
in gebruik genomen. In 1906 volgde Mariënberg – Almelo, om in 1910 het NOLS-net
te vervolmaken met de aansluiting – vanuit Coevorden – op de lijnen van de Bentheimer Eisenbahn en de lijn Stadkanaal – Zuidbroek – Delfzijl.
    
             
Geert de Weeger geeft in woord en beeld een indruk
van de ontwikkeling van de NOLS waarbij ook de opvolgers niet vergeten
worden.
Belangrijk:

Er wordt geadviseerd om een stoel te
reserveren, wij zitten in een anderhalve meter opstelling.

Limiet is 16 personen in totaal.
Wij verwachten ruim voldoende plaats te hebben, laat u zich niet tegenhouden om aan
te melden en te komen.
Mocht u het vergeten zijn om aan te melden, wij hebben waarschijnlijk nog een stoel voor u maar wij kunnen dat niet garanderen.
Graag vragen wij van u, om vooraf bij de toiletten uw handen te wassen.
Met verkoudheid symptomen en of koorts is het helaas noodzakelijk om thuis te blijven.
U kunt u tot en met de avond ervoor aanmelden via noord@nvbs.com.
Eventueel kunt u ook bellen op woensdag 16 september tussen 18 en 22 uur op 0511-227055.
 
        
Bentheimer Eisenbahn lok D24.  R.Assen                   E lok B.E ex NS 1835. R.Assen.
 
Onderwerp: Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij
Locatie: Hotel Talens
Adres: Sallandsestraat 51 in Coevorden
Datum en tijd: 17 september om 19.30 uur
 
              Foto Roelof Assen
B.E lok 20  “Coevorden”  de Heege R.Assen       Trein van nu “Ariva” Emmen 13- 08-2020
 
Hopelijk tot ziens.
Met vriendelijke groet,
 
Inge Draijer-Born
Secretaris NVBS afd. Noord
Deel dit!




Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.