synthetisch oil 5-40

Hallo spoorweg-vrienden, ik wil een stommiteit aan jullie melden en hopen dat je niet hetzelfde overkomt. Ik zal bij het begin beginnen. Ik was laatst met mijn auto in de garage nieuwe olie etc. en zag op het vat staan synthetisch oil 5-40 ik weet dat de 5 aangeeft dat het een zeer dunne olie is en dacht wat goed voor mijn auto is is toch ook goed voor mijn trein de volgende dag ik met een faller flesje onder de arm oh nee in de fietstas weer naar de garage en vroeg of ik wel een beetje van de olie nr. 5 hebben mocht daar werd direct in toegestemd waarna ik vroeg wat de kosten waren dit was zoveel dat hij zou de rekening met weihnachten wel zou sturen volgens mij krijg je dit soort rekeningen bij ons met nieuwjaar maar hier dus ca. 5 dagen eerder.

Ik had de dag tevoren gehoord dat mijn BLS lok als hij van de helling liep het bekende krrt krrt gehoord en dan weet je dat het anker lager moet worden gesmeerd dit is een 5 polige trommel collectormotor en ik heb nog 2 andere locs gesmeerd alle 5 polige trommel collector locs na circa 6 – 7 weken zag ik dat mijn BLS lok als het sein groen ging misschien 1-2 millimeter vooruitging en gelijk weer bleef staan een klein tikje met een balpen was voldoende en reed weer verder naar het volgende station waar weer precies hetzelfde gebeurde klein tikje en weer verder ik ben echter niet van plan om met een balpen achter mijn treinen aan te rennen groen is groen en dan is het toch rijen met die handel.

Dit begon mij behoorlijk te vervelen en dacht wat is hier toch de oorzaak van ik herinnerde mij dat ik laatst een paar gaatjes had geboord in de grondplaat en dacht zou er misschien een klein spaantje in de tand wielen zijn gekomen ik heb de loc uit elkaar gehaald en gecontroleerd maar kon niets zien of vinden dan de koolborstels er maar eens uit en ja hoor de weerstand was weg het moest dus in het anker zitten het anker eruit gehaald maar kon er niets aan zien waar kwam dan toch die weerstand weg totdat ik op het idee kwam om een koolborstel in het pincet te nemen en over het anker rondsel te schuiven. En wel ja je kon een kleine weerstand voelen ik heb toen het anker onder een vergrootglas bekeken en zag dat een lamel plaatje iets naar boven kwam. Dit gaf dus de bekende weerstand bij het aanzetten van de lok ik heb toen gedacht zou Märklin zijn ankers ergens in China of Hongarije laten maken?

Met een nijdige kop heb ik Märklin gebeld na wat heen en weer geschakel kreeg ik een heel vriendelijke dame aan de telefoon en vroeg wat voor problemen ik toch wel had ik heb haar gevraagd laat Märklin zijn ankers in China of Hongarije maken want de lamellen komen omhoog en dat hoort niet. Nee hoor de ankers werden in Göppingen gemaakt maar wat was mijn probleem? Ik heb haar toen verteld dat een lamel omhoog kwam en de zaak blokkeerde haar vraag was toen of ik de lok sinds kort had gesmeerd ja met faller olie ik heb toen gelijk gedacht dat moet natuurlijk Märklin olie zijn maar nee hoor haar vraag was wat zat er in het faller flesje toen moest ik toch wel zeggen dat ik de olie bij mijn garage had gehaald en dat ik daar synthetische oil nr. 5 had gekregen juist zei ze hier zit uw fout de synthetische oil is een een vergif voor uw trein er zitten namelijk, en ze noemde toen een heel dik woord wat ik niet eens meer weet maar het komt erop neer er zitten stoffen in die de lijm oplossen waar de lamellen mee op het anker zitten gelijmd.

Dit kon kon ik dus niet voor garantie claimen dit was ook geenszins mijn bedoeling oh ja ik heb nog even tussendoor gevraagd of de Märklin olie beter was dan Faller olie dit maakte niets uit Faller Fleischmann of welk merk ook deze waren allemaal goed maar synthetische oil van welk merk dan ook is een stuk vergif voor je ankers dit wil ik even aan jullie kwijt en hopen dat je niet hetzelfde overkomt.

Een onfortuinlijke modelspoorder.

Deel dit!