Hoe het begon.
Het begon met een Fantasie-eiland.
Dit eiland maakte ik in 2012. Ik heb er hier en daar mee op een beursje gestaan. Toen het in de weg begon te staan gaf ik het aan de club in bruikleen. Zodoende hoefde het niet meteen gesloopt te worden en had de club iets om op een beurs neer te zetten. Twee vliegen in 1 klap. Het heeft destijds in de etalage gestaan bij ons winkelcentrum project.
Maar het bestuur gaf te kennen dat de dagen van Fantasie-eiland waren geteld. Daar kon ik ze geen ongelijk in geven. Er zou iets voor in de plaats moeten komen wat meer tot de verbeelding spreekt van een breder publiek. Dat was schrikken want ik zou dan een ‘serieuze’ modelbaan moeten maken …. . Na wat heen en weer gepraat kwamen we tot de conclusie dat het makkelijk in een auto moest passen en dat het niet te duur mocht worden. Dat is een kolfje naar mijn hand want ik ben van het standpunt dat modelspoorbouw niet duur hoeft te zijn. Dat betekent dus veel zelfbouw met eenvoudige middelen. John gaf aan dat hij het leuk zou vinden als hij zijn On30 materiaal er ook op zou kunnen laten rijden. Zelf heb ik ook nog wat oud 1:45 smalspoorspul dus dat kwam mooi uit. We kozen voor analoog en een boogstraal van minimaal ongeveer 25cm. Daar konden we mee uit de voeten. Op de club stond een stuk spaanplaat niks te doen en van Tonnie mocht ik wat rails en wissels uit de clubvoorraad gebruiken. Zelf had ik nog een stuk flexrail liggen en de bouwmarkt had nog wel wat latten voor een frame. Ook kocht ik een stuk hardboard voor een backdrop, zeg maar een achterschot in het Nederlands. Het feest kon beginnen, maar eerst de sloop van Fantasie-eiland.. (zo jammer HM)
Het ontwerp.
Het ontwerp is gebaseerd op een minibaantje (micro layout) met de naam Avalon Brickworks. Dit baantje kwam ik heel lang geleden tegen op het internet op de site www.carendt.com . Deze site ligt nu een beetje op zijn gat want Carl Arendt is helaas een aantal jaren geleden overleden en het is me niet duidelijk wie deze site nu host. Maar het ontwerp van Avalon Brickworks is nooit uit mijn gedachten geweken en ik dacht als ik het nu niet maak dan wordt het nooit meer wat en zo komt het dat NV Brandhout op dit oude ontwerp is gebaseerd. Avalon Brickworks is een steenfabriek aan het einde van een nevenlijntje. Voor de broodnodige animatie kan een locje een paar karretjes op een opstelspoortje zetten en vervolgens door de steenfabriek heen verdwijnen om aan de andere kant weer op het nevenlijntje te verschijnen. Dat had ik voor NV Brandhout ook in gedachten zoals op de foto is te zien. Maar later heb ik het idee iets aangepast, NV Brandhout ligt nu niet aan het eind van een nevenlijntje maar langs een nevenlijntje. Dat vond ik logischer want daar waar Avalon ontworpen was als rangeerbaantje is Brandhout meer een diorama waar een treintje overheen rijdt. Een iets andere benadering van hetzelfde thema. Ooit had ik voor NV Brandhout een handel in brandstoffen in gedachten maar later is dat idee gekanteld naar een soort handel in tweedehands rotzooi annex autosloperij/autohandel.
Rollend materieel.
Op Fantasie-eiland reden twee treintjes rond op onderstellen van Hornby. Deze waren compleet versleten en een poging om er nieuwe wielen onder te zetten mislukte want de stroomafnemers waren ook versleten. En ik kreeg het kwartieren van de koppelstangen ook niet voor elkaar. Dus het bleef een kwakkelend en stotterend locomotiefje. Mmm, dat was balen want de reservewielen had ik speciaal hiervoor gekocht. Maar ik had nog een nieuw Hornby onderstel liggen en besloot deze in te zetten en de oude onderstellen en de nieuwe wielen in het bakje ‘Lopende Projecten Met Ongewisse Afloop’ te bewaren. Hornby kwam uit met een model van een Ruston D40, een rangeerdiesel, en deze vond ik zo mooi dat ik er een werktekening van opzocht en heb er vervolgens een smalspoormodel van gebouwd voor op NV Brandhout.
Maar wat is een locomotief zonder wagens? Ik heb ooit eens van Peco een stel onderstellen gekocht voor karretjes in de schaal 0-16,5. Zeg maar de Engelse variant van 0n30. Die lagen maar een beetje te niksen want karretjes maak ik of op oude H0 onderstellen, of helemaal vanuit niets van karton/papier of plastic of hout of een combinatie van deze drie. Dus die Peco kitjes waren voor mij zinloos en dus prima geschikt voor wagens voor NV Brandhout. Ook vond ik in de rommeldoos een paar sets koppelingen waar ik niks mee deed en die werden ook aan het demobaantje toegewezen.
De bouw van NV Brandhout
Links op de baan staat een grote oude Engelse schuur. Deze schuur kwamen wij tegen op vakantie in Lacock, een pittoresk dorpje in de Cotswolds, Engeland. De schuur op de baan is gebaseerd op onze vakantiefoto’s. De basis is van karton bekleed met 5mm groene ondervloerschuim. Met de soldeerbout smolt ik de steentjes er in. Oorspronkelijk gebouwd als verdwijnpunt voor de trein maar later verbouwd om aan het spoor te staan.
In het midden een schuurtje welke dienstdoet als kantoorgebouw. Dit model bouwde ik heel lang geleden voor een diorama voor een vriend. Dit diorama keerde onlangs op het nest terug en de schuur wordt nu dus hergebruikt.
Rechts is een schuur waar een trein naar binnen kan rijden. Achterin de schuur zit een doorgang naar de achterkant van de baan. De bediener kan hier uit het zicht van het publiek een wagentje wegnemen en achter de volgende trein hangen, of er een ander voor in de plaats zetten. Zo houdt je het een beetje spannend op het diorama. De schuur is gebouwd van foamboard en bekleed met planken. De planken zijn van karton.
Het dak is bekleed met golfplaten. De golfplaten zijn van de golfjes van golfkarton. Gewoon een stuk van een oude doos in het water leggen en na een paar minuten kun je de schutvellen van de golfjes halen. Een dag laten drogen tussen twee theedoeken tegen het kromtrekken. Met de schaar knip ik de golfplaten uit. 2 bij 4 centimeter ongeveer voor deze schaal.
De bestrating is van het 2mm blauwe ondervloerschuim. Steentje voor steentje van 5mm in het vierkant opgeplakt. Een zeer therapeutisch karweitje.
Als ballast heb ik aquariumgrind gebruikt en wat bij-gestrooid met zand. De straat is ook ingevoegd met zand. Ballast en zand zijn gelijmd met voorstrijkmiddel. Het bedrijfsterrein is grotendeels bekleed met Stelconplaten, ook weer van ondervloerschuim. Als verf gebruik ik acrylverf uit de kunstenaarswinkel.
Bodembedekking is een mengsel van gips, zaagsel en water. Bruin geverfd is het een prima basis voor groenspul.
Tekst en foto’s:
Albert Winkel
4 gedachten over “Demobaantje voor de club: ‘NV Brandhout’”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Top artikel Albert.
Dank!
Weer een mooi baantje Albert maar dat we wel gewend van jou. Roelof.
Weer een mooi baantje Albert