Zaterdag 14janauari gingen 4 leden per auto naar het modelbouw evenement in de Emslandhallen in Lingen (D), eigenlijk is dit een verkleinde uitgave van de Intermodellbau in Dortmund. De ervaring leert dat dit voor de modelspoorliefhebber een heel interessante beurs is. Overigens: De Intermodelbau staat wederom op de agenda van onze reiscommissie, maar daarover later meer.
Maar we zagen ook andere leden op de beurs en op de zondag zijn nog een stel leden gegaan.
Naast de spoorwegmodelbouw was er ook aandacht voor modelauto’s al of niet radiografisch bestuurd. Daar waren heel mooie voorbeelden van te zien, zoals het transport van (echt) zand van de ene hoop naar de andere. Graafmachines laden vrachtauto’s met zand die verderop weer werden gelost, alles radiografisch bestuurd. Verder werd er geracet met radiografisch bestuurde raceauto’s en in een afvalcontainer was met aarde een circuit aangelegd waar radiografisch bestuurde offroad voertuigen zich konden uitleven.
Ook was er een met Mecano gebouwde reusachtige kraan te zien. Kortom een veelvoudige en aantrekkelijke beurs met een redelijke toegangsprijs van 10 Euro. Daar kan Eurospoor nog wat van leren! Want deze soortgelijke beursorganisatie doet dit in vele Duitse steden. Overigens wel contact geld meenemen, pin betaling in Duitsland is geen gemeen goed!
Wat zag uw auteur op spoorwegmodelbouw gebied: Er was een uitgebreid aanbod van modelspoor met redelijk stevige prijzen, maar er viel af te dingen. Ons groepje ging na afloop tevreden naar huis met leuke N-spoor aankopen tegen leuke prijzen. Naast de handel waren er ook meerdere modelbanen te zien, niet alleen Duitse maar ook Nederlandse. Wat ons opviel was dat bij veel Duitse banen de kwaliteit tegenviel, mede omdat er veel te hard gereden werd.
Bij onze vrienden “De Dwarsliggers” uit Emmen en de “N-Spoorgroep Nijmegen” gaven ze het juiste voorbeeld: schaalsnelheid en een goed verzorgde scenery. Bij een aantal Duitse Märklin banen viel dat heel erg tegen.
Over Märklin gesproken: er was ook een Märklin-baan uit de “oertijd”, daarbij trok mijn aandacht de bijbehorende, niet in werking, spanningsregelaar. Een tweetal kooldraadgloeilampen haalden de netspanning naar beneden en met een stappenschakelaar kon je de rijspanning regelen. Terecht dat dit nu absoluut verboden is; bij foutieve aansluiting staat de netspanning op de rails! Bedenk dat we praten over toendertijd kinderspeelgoed! Ziet u het voor u, Wilhelmpje met de haartjes recht omhoog of erger?
De “Dwarsliggers” hadden een kleine maar mooie H0 baan meegenomen.
De “N-Spoorgroep Nijmegen” stelde hun bekende baan, die men nu renoveert, met het station van Weesp en de beide bruggen aldaar tentoon. Ik ken Weesp en omstreken en kwam in gesprek met hen, ze vroegen mij of het allemaal wel klopte. Veel zaken wel, maar o.a. de sloperij, overigens heel leuk gedaan, niet. Daar hoort(de) in het een echt manege. Maar wat maakt het uit, het is een mooie baan.
Altbach 1963: een fraaie H0 baan met o.a. een oer railbus die zowel op het spoor als op de weg kon rijden.
Verder nog een Duitse HO-baan met een houtzagerij, die mij de nodige inspiratie gaf voor het project dat Gerrit, Rien en ik aan het bouwen zijn.
Kortom een geslaagde trip naar Lingen.
Tekst en foto’s:
Habbo Meester