Enige tijd geleden nodigden onze vrienden van MEF Ems-Dollart ons uit om mee te gaan met een busreis naar Miniatur Wunderland. We vonden dat een prima idee, met 8 leden vertrokken we op zaterdag 29 september jl. uit Dersum met een goed gevulde en comfortabele bus naar Hamburg.
Om 12:00 uur konden we naar binnen om al dat moois te bekijken, zelf kozen Gerrit, Rien en ik ervoor om eerst de inwendige mens te versterker. Eigenlijk niet zo slim want het was druk in heet cafetariasysteem. Daarna ging het naar de afdelingen Italië, Zwitserland en de luchthaven. Italië is als laatste toegevoegd en dit jaar uitgebreid met Venetië. Aan de nieuwe uitbreiding Monaco wordt druk gewerkt.
Wat mij meteen opviel dat de nadruk nu lag op de scenery en dat de modeltreinen wat minder op de voorgrond traden
Frappant was dat het station Roma Termini (Rome CS) praktisch leeg was met treinen, maar goed gevuld met Preisertjes, terwijl het voor het station een drukte van belang was.
Vreemd vond ik ook dat 2 NS Hippels als vuilnisophaaltram fungeerden en door de straten van Rome reden. De trams waren overigens modellen van oude Duitse Düwagtrams. Zouden die ooit in Rome hebben gereden ? Ach de doorsnee bezoeker ziet zoiets niet.
Het is allemaal heel gedetailleerd gemaakt met de nodige details, zoals b.v. in een stil hoekje van het Vaticaan het gesleutel aan de Pausmobiel door een groepje monniken. Juist door het zoeken naar dergelijke details zie je heel veel.
Wat ik nog steeds irritant vindt is de cyclus (15 minuten) van dag- en nacht verlichting, komt er een leuke trein voor je lens, wordt het donker…grrrr. Maar Rome bij nacht is heel fraai en een gebouw (dat ik overigens niet thuis kan brengen, maar dat is mijn gebrek) werd heel mooi en wisselend uitgelicht. Heel goed gedaan.
Rechts op de foto het imposante Colosseum en linksboven het uitgelichte gebouw, waar ook b.v. de Italiaanse vlag op werd geprojecteerd.
Zwitserland had ik al eerder gezien, maar blijft heel indrukwekkend. Net zoals het enorme model van de scheepslift die in Brandenburg (D) staat.
De luchthaven is spectaculair met opstijgende, landende en doorstartende vliegtuigen. De propellor-vliegtuigen met draaiende propellors en alles met met geluid. Maar ook vanaf de start- en landigsbaan taxiënde vliegtuigen, waarbij bij stilstand de cabinedeur opende en de vliegtuigtrap er tegenaan gezet werd.
Even wat cijfers:
In 17 jaar: 17,7 miljoen bezoekers Bouwkosten: 21 miljoen Bouwkosten Italië: 4 miljoen
23 ton gips gebruikt Ontelbare Preiserfiguurtjes
In de 5 uur die we daar konden doorbrengen hebben we heel veel gezien, daarna zouden we nog een kleine tour door Hamburg maken, maar die werd gestuit door een betoging.
Terug in Dersum werd ons gevraagd of dit voor herhaling vatbaar was, een vraag die volmondig met ja beantwoord werd.
Met dank aan de organisatie!
Tekst en foto’s Habbo Meester
Meer foto’s op onze Facebookpagina.